Premiile Jazzului Românesc – 2010 – CD


Premiile Jazzului Românesc – 2010
Este pentru prima dată când o Gală a Premiilor de jazz poate să îşi redescopere eleganta fizionomie, aproape integral, pe un compact disc de referinţă, graţie colaborării dintre Fundaţia MUZZA şi Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Institutul Cultural Român, Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română” şi Societatea Română de Radiodifuziune. Ne referim, iată, la ediţia a VII-a, adică a Premiilor pe 2009, acordate de un juriu de specialitate şi concretizate într-un eveniment al primăverii anului 2010. Cât despre conţinutul acestui album, putem vorbi de o reconfortantă varietate stilistică, dată fiind participarea unui important număr de slujitori ai Eutherpei, aparţinând mai multor generaţii, în diverse formule şi cu diferenţiate atitudini estetice faţă de arta improvizaţiei.

Prima dintre piesele acestei inedite desfăşurări discografice, This Is How We Do It concepută de claviaturistul Cătălin Huţanu ne incită cu un fel de… Funk Factory (ex Academic Jazz Sextet), susţinut cu vitalitate şi putere de argumentare muzicală şi de ceilalţi membri ai grupului premiat la confirmarea anului: Alex Huţanu, George şi Ioan Hotin, Răzvan Feraru, Andrei Hâncu şi compozitorul chitarist- bass, Ioan Mantu. Într-o surprinzătoare ipostază de pianist, Alexandru Pădureanu, apreciat pentru prestaţia din festivalul Nopţi albe de acordeon îşi revarsă bucuria în improvizaţie printr-o abordare curajoasă a hit-urilor: Billie’s Bounce de Charlie Parker şi Caravan semnată Juan Tizol, un veritabil maestru al trombonului-valve din legendara orchestră a lui Duke Ellington. Un Moment’s Notice (din zestrea lui John Coltrane) s-a lăsat surprins de Sorin Zlat Trio cu sensibilitate creatoare de atmosferă, rostirile autoritare ale instrumentului în alb şi negru completându-se convingător cu demersul bass-istului Cătălin Răsvan, al bateristului Attila Varadi, dar şi al saxofonistului invitat – Lucian Nagy.

Ca revelaţie a anului a fost înscris duo-ul Alexandru Atanasiu (vibrafon) – Lucian Maxim (percuţie), una dintre compoziţiile vibrafonistului, Back to Sofia regăsindu-şi identitatea pe acest CD, cu lecţia de virtuozitate déjà-ştiută şi menită să îi pună în lumina dimensiunea alchimiei timbrale. Tot o revelaţie a lui 2009 a fost considerat şi Alexandru Man, acum, într-o interesantă conversaţie instrumentală cu Sorin Romanescu, cei doi chitarişti oferind, în lumea culorilor sonore obţinute doar de ei, nişte versiuni aparte binecunoscutelor creaţii de gen: Nuages de Django Reinhardt şi Blues for Alice de Charlie Parker. Şi, pentru că premiul pentru cel mai valoros jazzman al diasporei i-a revenit, ca în 2006, saxofonistului Nicolas Simion, două dintre mostrele sale de originalitate (I Know, What? şi Trip to Cologne) au renăscut aici live, în tandem cu Sorin Romanescu, aşa ca o provocare, ca o fericită “întâmplare” în nonconformismul ajuns nu de puţine ori şi prin zona de expresie numită „world…”.

O alfel de mărturisire artistică putem asculta în piesa Toamna în oraşul meu de Zoltan Boroş, un pianist-compozitor distins cu Premiul de excelenţă pentru jumătatea de veac petrecută în teritoriile Eutherpei şi care izbuteşte să configureze atât spaţii muzicale de liniştitoare intimitate, cât şi momente dinamice, punctând agreabile structuri armonice pe tărâmul clasic al genului. Încă un compozitor septuagenar apare pe acest disc, cu… tonicul şi reconfortantul Bal al bobocilor şi tradiţionalul A Child is Born: Marius Popp, arhitectul recunoscut al construcţiilor din clape de pian, cu important rol într-o distribuţie de excepţie, alături de Tom Smith (trombon), Pedro Negrescu (contrabas) şi Mathew Smith (drums). Un scenariu instrumental creionat după legi niciodată scrise, dar mereu „citite” ale contrastelor, ale echilibratelor alternanţe şi ale firescului în concretizarea faptului sonor. Ultima dintre cele 13 secvenţe ale albumului, “The Look of Love (compusă prin anii ’60 de Burt Bacharach pentru filmul Casino Royale) lasă loc de exprimare tinerei generaţii, adică unui cvartet alcătuit din Mircea Berchi, Marius Oprea, Sorin Agapie şi personajul central al formaţiei, trompetistul Laurenţiu Moise, unul dintre „confirmaţii” cu premiu pe anul 2009.

 

– Mirela Stoenescu –



Pagina tehnică / Technical Data

1CD • Soft Records • Serie: FuzzionFashion • Nr catalog: SFTA-029-2 • Cod preț: DGP • Barcode: 4075303002927 • An: 2010


  • 1. Funk Factory (Cătălin Huţanu, Alex Huţanu, George Hotin, Ioan Hotin, Ioan Mantu, Răzvan Feraru, Andrei Hâncu)
  • 2-3. Alexandru Pădureanu
  • 4. Sorin Zlat Trio (Sorin Zlat, Cătălin Răzvan, Attila Varadi), Lucian Nagy-invitat
  • 5. Alex Atanasiu şi Lucian Maxim
  • 6-7. Alexandru Man şi Sorin Romanescu
  • 8-9. Nicolae Simion şi Sorin Romanescu
  • 10. Zoltan Boros, Attila Varadi
  • 11-12. Marius Popp Quartet (Marius Popp, Tom Smith, Matthew Smith, Pedro Negrescu)
  • 13. Laurenţiu Moise Quartet ( Laurenţiu Moise, Mircea Berchi, Marius Oprea, Sorin Agapie)
  • Producător: Soft Records 2010
  • Producător executiv: Romulus Arhire
  • Producător muzical: Alexandru Şipa
  • Grafica: Ovidiu Panughianţ
  • Înregistrări efectuate de Societatea Română de Radiodifuziune
  • Masterizare: Gabi Isac / Isac Production - Braşov


Recenzii / Reviews - Links

Cumpără albumul online prin MyCD.

Piese / Tracks

1. This is how we do it (Cătălin Huţanu) 9:30    
2. Billie’s Bounce (Charlie Parker) 3:52    
3. Caravan (Juan Tizol) 2:54    
4. Moment's notice (John Coltrane) 3:28    
5. Back to Sofia (Alex Atanasiu) 2:37    
6. Nuages (Django Reinhardt) 6:37    
7. Blues for Alice (Charlie Parker) 4:07    
8. I know, what? (Nicolas Simion) 7:54    
9. Trip to Cologne (Nicolas Simion) 6:41    
10. Toamnă in orasul meu (Zoltan Boros) 5:40    
11. Balul bobocilor (Marius Popp) 9:59    
12. A Child is born (tradiţional) 6:05    
13. The look of love (Burt Bacharach) 5:30